Organizačný poriadok
Konferencie biskupov Slovenska
I. Hlava
Základné ustanovenia
Článok 1) Konferencia biskupov Slovenska (ďalej KBS) vydáva tento Organizačný poriadok (ďalej OP).
Článok 2) Účelom OP je podrobnejšie opísať povinnosti a vzájomné vzťahy jednotlivých orgánov KBS v nadväznosti na Štatút Konferencie biskupov Slovenska, ktorý bol schválený Kongregáciou pre biskupov dňa 2.12.2016 a na Slovensku promulgovaný 14.2.2017 (ďalej Štatút KBS).
Článok 3)
Súčasti KBS
-
Jednotlivé súčasti KBS (ďalej orgány KBS) sami nemajú právnu subjektivitu.
-
Orgánmi KBS sú:
-
Plenárne zasadanie,
-
Stála rada,
-
Generálny sekretariát,
-
Ekonomická rada,
-
ostatné komisie a rady.
Článok 4)
Predstavitelia KBS
-
predseda,
-
podpredseda,
-
generálny sekretár,
-
výkonný sekretár.
Predstavitelia konajú v rozsahu určenom Štatútom KBS, Kódexom kanonického práva a týmto OP.
Článok 5) Orgány KBS a ich organizačné jednotky sú povinné spolupracovať za účelom podpory Cirkvi v jej práci pre spásu duší a spoločné dobro.
II. Hlava
Generálny sekretariát KBS
Článok 6)
Štruktúra Generálneho sekretariátu KBS
Generálny sekretariát KBS (ďalej GS KBS) má tri oddelenia:
-
Kancelária generálneho sekretára KBS,
-
Kancelária ekonóma KBS,
-
Tlačová kancelária KBS (ďalej TK KBS).
Každé oddelenie, mimo okruhu svojich činností vymedzených OP, vykonáva aj tie činnosti, ktoré nariadi predseda KBS alebo sekretár GS KBS.
Článok 7)
Úlohy GS KBS
-
pripraviť rokovania Plenárneho zasadania KBS a Stálej rady KBS;
-
vypracovať zápisnice z týchto zasadaní;
-
oboznámiť susedné konferencie biskupov s dokumentmi podľa pokynov zasadaní;
-
plniť zadané úlohy zo zasadaní (odpovedať, informovať, vystaviť dekrét, publikovať dokumenty, vyhlásenia a rozhodnutia KBS, atď.).
-
dozerá na zadané vydávanie a distribúciu pápežských dokumentov, dokumentov rímskych dikastérií a dokumentov orgánov KBS;
-
dozerá na ekonomický chod všetkých orgánov KBS podľa schváleného rozpočtu.
Článok 8)
Generálny sekretár KBS
-
dozerá na prácu GS KBS;
-
dáva na vedomie rozhodnutia zasadania Plenárneho zasadania KBS a Stálej rady KBS;
-
v pracovnoprávnych záležitostiach predkladá Stálej rade KBS návrh na vyslovenie súhlasu s uzatvorením (resp. rozviazaním) konkrétneho pracovného pomeru;
-
rozhoduje kompetenčné otázky jednotlivých oddelení GS KBS;
-
vydáva interné smernice v jeho kompetencii (poriadky, odmeny...) pre GS KBS.
Článok 9)
Výkonný sekretár KBS
-
výkonný sekretár pomáha generálnemu sekretárovi KBS;
-
výkonný sekretár počas neprítomnosti generálneho sekretára vedie GS KBS;
-
výkonný sekretár môže po dobu svojej neprítomnosti poveriť zastupovaním iného zamestnanca, ktorému vymedzí presne rozsah právomoci;
-
vzhľadom na rôznorodosť agendy môže písomne poveriť supervízora na dohľad (kontrolu) nad niektorou časťou agendy;
-
riaditelia jednotlivých oddelení GS KBS priamo riadia zverené oddelenia a zodpovedajú za včasnosť a odbornosť vybavenia jednotlivých úloh;
-
riaditeľ oddelenia môže poveriť niektorého zo svojich podriadených k vykonaniu časti úloh, právomocí a zodpovednosti, ktoré sú v jeho kompetencii; avšak prenesením časti svojich úloh na podriadených sa vedúci pracovník nezbavuje zodpovednosti voči svojím nadriadeným za svoje oddelenie;
-
poverenie oprávňuje zamestnanca k vykonaniu len tých úkonov, ktoré sú v rozsahu splnomocnenia, pričom poverený zamestnanec podľa príslušných právnych predpisov zodpovedá za prípadnú škodu, ktorú prekročením rozsahu splnomocnenia spôsobil.
Článok 10)
Kancelária g
enerálneho sekretára KBS
-
Riaditeľom Kancelárie generálneho sekretára je výkonný sekretár.
-
Úlohy kancelárie:
-
pripravuje podklady, vedie agendu a vykonáva úlohy podľa pokynov gen. sekretára;
-
organizačne, technicky (vrátane správy informačných systémov) a administratívne zabezpečuje chod GS KBS;
-
zabezpečuje výkon registratúry a archívu;
-
zabezpečuje prevádzku a údržbu služobných vozidiel;
-
v spolupráci s Ekonomicko-právnou radou aj Radou pre kánonicko-právne záležitosti posudzuje tie právne vzťahy a zmluvy, ktorých účastníkom je KBS;
-
vstupuje do medzirezortného pripomienkového konania k návrhom, ktoré sa dotýkajú pôsobnosti Katolíckej cirkvi, najmä v oblasti ľudských práv, rodiny, školstva, sociálnych vecí, zdravotníctva, kultúry, náboženskej slobody a postavenia cirkví (ďalej „vybrané oblasti“);
-
informuje KBS o dôležitých informáciách vo vybraných oblastiach;
-
vykonáva monitoring legislatívnych úloh a rozhodnutí Vlády SR, NR SR, EP, Súdneho dvora Európskej únie a Európskeho súdu pre ľudské práva, ktoré sa týkajú vybraných oblastí;
-
komunikuje s orgánmi štátnej správy a inými inštitúciami;
-
spolupracuje s právnymi oddeleniami COMECE (komisie pre právne záležitosti) a CCEE (právni poradcovia biskupských konferencií Európy);
-
koordinuje činnosť tajomníkov (resp. zástupcov) komisií, subkomisií a rád KBS;
-
zabezpečuje podujatia organizované KBS;
-
zodpovedá za vybavenie tej agendy, za ktorú výslovne nezodpovedá iné oddelenie.
Článok 11)
Kancelária ekonóma KBS
(1) Riaditeľom Kancelárie ekonóma KBS je ekonóm KBS.
(2) Úlohy kancelárie:
-
pripravuje ekonomické podklady, vedie ich agendu a vykonáva úlohy podľa pokynov Ekonomickej rady KBS;
-
plní ekonomicko-hospodárske rozhodnutia Plenárneho zasadania KBS a Stálej rady KBS;
-
pravidelne komunikuje s organizáciami, ktoré zriadila KBS alebo je ich spoluvlastníkom, analyzuje ich hospodárenie na štvrťročnej báze a pripomienkuje návrhy ich rozpočtov;
-
v zmysle právnych noriem (cirkevných aj civilných), metodických pokynov a účtovných smerníc robí všetky úkony v oblasti účtovníctva, štatistiky, evidencie a kontroly a zodpovedá za ich správnosť, úplnosť a včasnosť;
-
vedie mzdovú a personálnu agendu zamestnancov KBS a zamestnancov (tajomníkov) komisií, subkomisií a rád;
-
spolupracuje s diecéznymi ekonómami.
Článok 12)
Tlačová kancelária KBS
-
Riaditeľom TK KBS je hovorca KBS.
-
Úlohy TK KBS:
-
pripravuje mediálne podklady, vedie ich agendu a vykonáva úlohy podľa rozhodnutia Plenárneho zasadania KBS a Stálej rady KBS;
-
organizuje tlačové besedy;
-
poskytuje informácie zo života Katolíckej cirkvi právnickým aj fyzickým osobám;
-
zabezpečuje potrebné editorské a grafické práce (preklady z/do cudzích jazykov, vydávanie dokumentov);
-
pravidelne komunikuje s hovorcami diecéz;
-
pravidelne komunikuje s novinárskou obcou.
III. Hlava
Biskupské komisie a rady konferencie
Článok 13)
Zriaďovateľ
Činnosť týchto subjektov sa riadi primárne Štatútom KBS, týmto OP, Štatútom poradných orgánov KBS a sekundárne vlastným štatútom.
-
vlastný štatút komisie, subkomisie a rady – vyhotovený v zhode so Štatútom KBS a týmto OP – schvaľuje príslušný predseda;
-
členovia, resp. znalci, komisie (aj subkomisie) sú menovaní na dobú určitú – na päť rokov;
-
členovia rady sú menovaní na dobu určitú – najviac na tri roky;
-
písomnú správu o činnosti za predchádzajúci kalendárny rok podáva predseda najneskôr do 31. marca.
Článok 14)
Tajomníci komisií, subkomisií a rád
-
tajomníci sú fyzické osoby, ktorí zabezpečujú najmä administratívnu podporu komisiám, subkomisiám a radám a ich predsedom;
-
tajomníkov menujú a odvolávajú príslušní predsedovia;
-
odporúča sa, aby tajomníci pracovali ako dobrovoľníci; ideálne je, ak sú to pastorační kňazi.
IV. Hlava
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
Článok 15) Orgány KBS môžu rokovať aj on-line spôsobom a hlasovať per rollam.
Článok 16) Zmeny a doplnky OP schvaľuje Plenárne zasadanie KBS.
Článok 17) Nadobudnutím účinnosti tohto OP sa zrušuje doterajší Organizačný poriadok aj s jeho dodatkami.
Článok 18) Tento OP bol schválený 108. Plenárnym zasadaním KBS dňa 4. júla 2024 a nadobúda platnosť a účinnosť dňom jeho schválenia.
V Bratislave dňa 4. júla 2024
Mons. Bernard Bober
košický arcibiskup – metropolita
predseda Konferencie biskupov Slovenska